Verkoopsvoorwaarden

Art. 1 – TOEPASSINGSGBIED – DEFINITIES

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle verkopen van goederen en prestaties van diensten door HOKATRANS BV, met vennootschapszetel te 8800 Roeselare, Kachtemsestraat 350 en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer (BE0)881.501.356 (hierna: de ‘verkoper’ of ‘Hokaservice’) aan een consument (conform art. I.1, 2° Wetboek Economisch Recht) (hierna: de ‘koper’ of de ‘consument’) . 

In deze algemene voorwaarden hebben de onderstaande termen en uitdrukkingen de volgende betekenis:

Overeenkomst: het aanvraagformulier digitaal of op papier ingevuld door de dierenarts van de consument of door de consument zelf dewelke de levering  omvat van crematiediensten en verkoop van goederen. 

Diensten: het geheel van de door Hokaservice te leveren diensten, met name alle werkzaamheden en activiteiten met betrekking tot de verzorging van een crematie zoals overeengekomen in de Overeenkomst, onder andere het ophalen van overleden dieren, het opbaren, de eigenlijke crematie, het verwerken van de assen, …

Goederen: het geheel van de aandenkens die de Hokaservice aanbiedt 

Art. 2 – OMVANG VAN DE VERPLICHTINGEN

Hokaservice is enkel gebonden tot uitvoering van crematiediensten en levering van goederen zoals aangegeven op de overeenkomst. Alle andere informatie uit, publicitaire mededelingen en andere documenten die door hem worden uitgedeeld, overgenomen of waarnaar hij verwijst, zijn slechts indicatief. 

Hokaservice zal zich steeds inspannen de crematiediensten met zorg uit te voeren en aan te bieden. De crematiediensten worden uitsluitend uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis. Hokaservice is gerechtigd de uitvoering van diensten te weigeren, bijvoorbeeld indien zij niet voldoende capaciteit heeft om de diensten te leveren of indien zij wegens omstandigheden buiten haar wil, niet mogelijk blijken te zijn. Het crematorium zelf en de diensten die hier worden uitgevoerd, hebben een besloten karakter en zijn dus niet voor de consument toegankelijk. Het funerarium met onthaal, toonzaal aandenkens en afscheidsruimtes staat wel ter beschikking van de consument. 

Indien de consument Hokaservice verzoekt om over te gaan tot de levering van de crematiediensten, doet deze onherroepelijk afstand van het recht om tot ontbinding over te gaan indien en zodra de crematiediensten volledig zijn geleverd.

Art. 3 – PRIJS

Alle door Hokaservice gehanteerde prijzen luiden steeds in Euro’s en zijn inclusief belasting (BTW) en zijn terug te vinden op de website. Enkel de op de website gepubliceerde prijzen gelden. 

Art. 4 – LEVERINGSDATUM OF -TERMIJN
De uiterste leveringstermijn van de door de consument aangekochte goederen bedraagt 14 werkdagen vanaf ontvangst van betaling van de koper. 

Art.5
Artikel 4 is evenwel niet van toepassing ingeval de leveringsdatum niet kan worden nageleefd wegens normaal niet voorzienbare omstandigheden onafhankelijk van de wil van Hokaservice, en deze, binnen de veertien (14) dagen nadat deze kennis had van het bestaan van deze omstandigheden, de koper hiervan verwittigt. In dat geval kan Hokaservice ofwel de levering uitstellen ofwel afzien van de levering. In dit geval heeft de koper als enige remedie de keuze tussen de tijdelijke levering van (een) evenwaardig(e) vervangingsgoed(eren) indien dit wordt voorgesteld door de verkoper.

Artikel 6 – MEDEWERKING VAN DE CONSUMENT

De consument draagt zorg voor een correcte, complete en tijdige verstrekking van alle voor de crematiedienst benodigde gegevens en informatie. Indien de benodigde gegevens of informatie ontbreken heeft Hokaservice het recht om haar verplichtingen uit de Overeenkomst op te schorten. Zij is bovendien gerechtigd om kosten bijvoorbeeld voor extra werkzaamheden en kosten van derden, die het gevolg zijn van de onvolledige of onjuiste informatie of gegevens, bij u in rekening te brengen.

Hokaservice is niet aansprakelijk voor de gevolgen van fouten, onvolledigheden of tekortkomingen in de door de consument verstrekte informatie en bescheiden. Indien eventuele fouten, onvolledigheden of tekortkomingen in de informatie of bescheiden (bijvoorbeeld met betrekking tot de maatvoering van de gekozen urne of de personalia van het overleden dier) leiden tot extra kosten voor Hokaservice, dan mag Hokaservice deze kosten te allen tijde bij u in rekening brengen.

Art. 7 – KWALITEIT EN GEBREKEN

A. Definitie

Hokaservice waarborgt dat de diensten en de goederen in overeenstemming zijn met de overeenkomst conform de normale eisen van bruikbaarheid, betrouwbaarheid en levensduur, met de bestaande veiligheidsnormen. Elke niet-overeenstemming met deze gegevens wordt hierna ‘gebrek’ genoemd. Worden niet als gebrek beschouwd, normale slijtage, verkleuringen, oxidatie,  voor zover dit vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen is, of volgens de gebruiken in de productsector algemeen aanvaard wordt of eigen zijn aan de gebruikte materialen.

B. Verhaalmiddelen

Als er een gebrek is, heeft de koper uitsluitend recht op, de kosteloze vervanging. Dit vervalt indien het ingeroepen gebrek veroorzaakt is door een fout of nalatigheid van de koper of een onzorgvuldige behandeling van/of onvoldoende zorg voor de geleverde goederen, alsmede wanneer de goederen niet gebruikt worden overeenkomstig hun bestemming en de gebruiksaanwijzing van de verkoper. De koper heeft geen verhaal bij gebreken die hij kende of redelijkerwijze had moeten kennen bij het sluiten van de overeenkomst of als het gebrek voortvloeit uit materiaal door de koper gekozen.

C. Termijnen

De verkoper is aansprakelijk voor elk gebrek dat bestaat bij de aflevering van de goederen en dat zich manifesteert binnen de 2 jaar na aflevering, behoudens tegenbewijs dat dit gebrek niet bestond bij de aflevering. De koper moet de verkoper schriftelijk op de hoogte brengen van het bestaan van het gebrek binnen de twee (2) maanden vanaf de dag waarop de koper het gebrek heeft vastgesteld. Gebreken welke bij het sluiten van de overeenkomst bestonden worden geacht niet te bestaan als de koper het gebrek kende of redelijkerwijs behoorde te kennen of als het gebrek voortvloeit uit materiaal geleverd door de koper aan de verkoper. Na de termijn van twee (2) jaar zijn de artikelen 1641 tot en met 1649 van het Oud Burgerlijk Wetboek van toepassing.

D. Productwaarborg

In geval van gebrek wordt volgende garantie gegeven: gedurende de eerste twee (2) jaar na de levering heeft de koper in zijn hoedanigheid van consument het recht het goed door de verkoper te laten vervangen door een identiek goed conform de wettelijke garantie bij de verkoop aan consumenten zoals bepaald in artikel 1649bis Oud BW en volgende. Het afhalen en terugbrengen gebeurt op kosten van de verkoper. Deze bepalingen doen geen afbreuk aan de overige wettelijke bepalingen terzake.

Art.8 – EIGENDOMSOVERDRACHT

De eigendomsoverdracht gebeurt op het moment van de volledige betaling (ontvangst op de rekening van verkoper). Tot dat moment behoudt de verkoper de eigendomsrechten met betrekking tot de goederen, zelf na levering. Zolang de goederen niet geleverd zijn, valt elk risico wegens verlies of beschadiging ten laste van de verkoper, vanaf datum van de levering  gaan deze risico’s over op de koper (niettegenstaande het eigendomsvoorbehoud van verkoper).

Art.9 – BETALING

De consument zal worden gefactureerd voor de levering van goederen en prestatie van diensten die door de consument werden besteld, en tegen de tarieven die voor de betreffende goederen en diensten respectievelijk werden bepaald of door de verkoper als verkoopprijzen gehanteerd worden. Facturen hebben enkel betrekking op de goederen en diensten waarnaar zij uitdrukkelijk verwijzen, met uitsluiting van alle andere goederen en diensten die bij de verkoper voor of door de consument zouden zijn besteld. 

Alle facturen zijn contant betaalbaar uiterlijk 30 dagen na factuurdatum. 

In geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de factuur op vervaldatum wordt een eerste gratis herinnering verzonden met vermelding van de bijkomende kosten in geval van te late betaling.

Bij niet-betaling van de factuur binnen de termijn zoals opgenomen in art. XIX.2 WER is de schuldenaar – consument een schadevergoeding verschuldigd bestaande uit een forfaitaire vergoeding en de verwijlsinteresten. De bijkomende kosten blijven verschuldigd ook wanneer de laattijdig betaalde factuur in hoofdsom alleen wordt betaald. 

De verwijlsinteresten worden berekend vanaf de datum dat de betalingstermijn is verstreken aan de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met 8 procentpunten bedoeld in art. 5, tweede lid van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.

Bij laattijdige betaling is tevens een forfaitaire vergoeding verschuldigd waarvan het bedrag niet hoger mag zijn dan : 

a. 20,00 EUR als het verschuldigd saldo lager dan of gelijk aan 150,00 EUR is. 

b. 30,00 EUR voor bedragen tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR + 10 % op het verschuldigd saldo tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR. 

c. 65,00 EUR voor bedragen vanaf 500,01 EUR + 5 % op het verschuldigd saldo boven 500,00 EUR met een maximum van 2.000,00 EUR. 

In geval van betwisting van de factuur dient het gemotiveerd protest door de consument te worden verzonden per e-mail of aangetekende brief binnen de 8 dagen na ontvangst van de factuur.

Een klacht betreffende een factuur kan enkel betrekking hebben op de gefactureerde bedragen of andere vermeldingen op de factuur en niet op gebreken in geleverde goederen en/of gepresteerde diensten. 

Indien de consument nalaat klachten bij Hokaservice in te dienen binnen de in dit artikel gestelde termijnen, wordt de consument geacht de dienstverlening, Goederen en/of facturen te hebben goedgekeurd en kan de consument zich nimmer beroepen op het feit dat de dienstverlening en/of Goederen niet beantwoorden aan de Overeenkomst.

Artikel 10 – AANSPRAKELIJKHEID

Hokaservice doet haar uiterste best om zorg te dragen voor een juiste levering van de crematiediensten, één en ander overeenkomstig de Overeenkomst.

Hokaservice is niet aansprakelijk voor goederen, artikelen of diensten die  de consument bij derden bestelt noch voor attributen (manden, dekens, knuffels, …) die met het overleden huisdier worden meegegeven. Dit is steeds op eigen risico.

Art.11 – TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANKEN

Het Belgische recht zal van toepassing zijn op deze algemene voorwaarden en de Nederlandstalige rechtbanken van Brussel zullen ingeval van conflict bevoegd zijn.

Art. 12 – PERSOONSGEGEVENS

Hokaservice behandelt de beschikbaar gestelde gegevens van de consument conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU) 2016/679 van 27 april 2016.